Hyresgäst

Ärendehantering - Felanmälan

Felanmälan görs via ”Mina sidor

Aktuellt

Aktuellt

Kontoret Stängt

Tisdagen den 30 april stänger kontoret 15.00. Onsdagen den 1 maj är kontoret stängt. Vi öppnar igen torsdagen den 2 maj klockan 08.00. För akuta

Läs mer »
Aktuellt

Våra öppettider under Jul & Nyår

22/12 Kontoret stänger 15.00 25/12-26/12  Kontoret STÄNGT 27/12 – 29/12 Öppet som vanligt 1/1 2024 Kontoret STÄNGT 5/1 2024 Kontoret stänger 15.00. Vid akuta ärenden

Läs mer »

Blanketter

För dig som söker lägenhet i Göteborg hänvisar vi till Homeq och Boplats Göteborg.

Nedan hittar du olika blanketter för nedladdning. Skicka blanketterna till:

Opalen FastighetsFörvaltning AB
Box 53098
400 14 GÖTEBORG

eller till:
kundservice@opalen.se

Direktbyte

Andrahandsuthyrning

Övrigt

FAQ - Vanliga frågor

Störningar

Bor man i hyresrätt så får man räkna med att man kan höra sina grannar då och då, men det finns självklart gränser för hur mycket man ska behöva tåla. Upplever du att din granne går över gränsen och inte visar hänsyn till andra boende vill vi i första hand att du själv kontaktar honom eller henne och talar om att du blir störd. Hjälper inte det är du välkommen att kontakta vår kundservice med en skriftlig anmälan. Där ska du skriva från vilken lägenhet störningen skett, datum och tid som det inträffat samt vad störningen bestod i.

Vi skickar då en skriftlig varning till berörd person där vi uppmanar denne att visa hänsyn till sina grannar.

Vissa fastigheter har även en störningsjour du kan kontakta, telefonnummer dit står då på informationstavlan i trappuppgången.

Har du frågor eller funderingar kring detta är du välkommen att höra av dig till oss

E-post kundservice@opalen.se

Tel. vardagar 031 799 85 50 (09.30-11.30).

Vi kan tyvärr inte placera er i någon kö hos oss gällande lägenheter i Göteborg. De lägenheter vi får till oss förmedlas via www.Homeq.se , www.nya.boplats.se alternativt www.blocket för de lägenheter med korttidskontrakt.

För att få hyra ut din lägenhet i andrahand måste du ha hyresvärdens tillstånd. När det är klart om vem som ska hyra lägenheten tar du ut blanketter från vår hemsida. De fylls i och skickas till oss tillsammans med kompletterande handlingar som styrker orsaken till andrahandsuthyrningen.

Ansvaret för att hyran betalas i tid och att hyresgästen sköter sig har du som är förstahandshyresgäst.

Notera att handläggningstiden för detta är  6-8 veckor.

Behöver du av någon anledning byta din lägenhet får du själv söka efter någon att byta med.

När du har funnit en bytespartner och ni är överens hämtas blankett om direktbyte på vår hemsida. Uppgifterna fylls i och handlingar bifogas. När vi har kontrollerat uppgifterna, vilket kan ta ca 6-8 veckor får du besked om lägenhetsbytet har godkänts. Är bytet godkänt bestämmer vi tid med din bytespartner för kontraktsskrivning och du får kontakta din blivande hyresvärd för kontraktsskrivning.

För att säga upp sitt hyreskontrakt är det vanligast att man undertecknar uppsägningen på hyreskontraktets baksida. Är avtalet inte tillgängligt så använd uppsägning av kontrakt-blanketten. Uppge adress och lägenhetsnummer, och när det upphör. Skriv också adressen som du flyttar till, samt dina telefonnummer. En kopia av din legitimation behöver också bifogas. Till sist ska brevet dateras och skrivas under med din namnteckning.

Uppsägningstiden är tre månader med undantag vid dödsfall, då det är en månad.

Det är alltid 3 månaders uppsägningstid för lägenheter om inte annat anges i hyreskontraktet.

Uppsägningen gäller från nästkommande månadsskifte.

Hyran ska vara betald senast den sista vardagen i månaden.

Autogiro är ett utmärkt sätt att betala hyran på. Det blir alltid rätt månad och belopp som blir betalt. Hyran dras den sista vardagen i månaden men pengarna måste finnas tillgängligt på ditt konto dagen före. Kontakta oss så skickar vi en blankett.

Det är viktigt att rätt avi används när hyran betalas, annars ligger den som obetald i våra system.

Avier skickas ut fyra gånger per år, kvartalsvis.

Önskemål om uppfräschning av lägenheter är behovsprövat och det kontrolleras av ansvarig fastighetsförvaltare, antingen genom besiktning på plats eller muntlig/skriftlig överenskommelse.

Vid vissa tillfällen kan en standardhöjning av lägenheten komma att regleras genom en justering av hyran. Exempel på detta kan vara inläggning av parkett istället för plastmatta. Kontakta fastighetsförvaltaren om du har fler frågor kring detta.

Som hyresgäst måste du alltid ha en giltig hemförsäkring.

Huvudregeln är att du vid avflyttning är skyldig att återställa lägenheten i godkänt ursprungligt skick. Därför är det mycket viktigt att fråga ansvarig förvaltare om alla åtgärder som ni vill göra.

Arbetet som utförs i lägenheten måste vara gjort på ett yrkesmässigt sätt som i efterhand ska godkännas av fastighetsförvaltare/fastighetsägare. Man ska också tänka på att hålla sig till ljusa neutrala färger vid val av väggfärg och tapeter.

Om inte annat är överenskommet med fastighetsförvaltare/ fastighetsägare eller den inflyttande hyresgästen så är det mycket noga med flyttstädningen.

Alla ytor, skåp, vitvaror m.m. måste vara grundligt rengjorda. Det är lätt att glömma utrymmen bakom spis, ugn, under badkaret, samt alla kontaktytor som strömbrytare, handtag m.m.

Skulle städningen inte vara godkänd vid besiktningstillfället eller av den nya hyresgästen, är man skyldig att städa en gång till eller betala flyttstädning som utförs av ett städföretag.

Även förråd som tillhör lägenheten ska vara tomma och urstädade. Det är inte ok att lämna kvar saker som en föregående hyresgäst lämnat kvar.

När vi har erhållit din skriftliga uppsägning skickar vi en bekräftelse till dig. På den står det när du ska beställa besiktning och vem som ska utföra den. Vanligtvis ska detta vara gjort en vecka innan avflyttning. Det är önskvärt att lägenheten är tom och flyttstädad vid besiktningen.

Det är viktigt att alla nycklar är tillgängliga vid besiktningen då detta skrivs upp och jämförs med det antal som är utlämnade.

Glöm inte att tvättlås med nycklar och ev. postboxnyckel också måste vara med. Därefter lämnas de till vårt kontor eller genom särskild överenskommelse mellan förvaltare/inflyttande hyresgäst.

Bor du i ett Tele2-hus ringer du direkt till deras felanmälan, se telefonnummer på informationstavlan i ditt trapphus. Har du vanlig antenn eller får signalen via ett gemensamt parabol-nät ringer du till den firma som har hand om felanmälan/kundservice för din fastighet. Även det telefonnumret finner du på trapphusets informationstavla.

Information om vart du ska vända dig vid ohyra finns oftast på anslagstavla i din fastighet. I annat fall, kontakta kundservice@opalen.se

 

På anslagstavlan i varje trapphusentré är det uppsatt information om fastighetsägare, fastighetsskötare m.m. Tag för vana att regelbundet se efter om det finns något nytt meddelande som rör er som bor i fastigheten. Detta är uppsatt i direkt närhet eller på anslagstavlan.

På vår informationstavla står även kontakt till eventuell larmtjänst eller fastighetsskötare boende i huset.